Yoga is gezond! 20 redenen

Geschreven op 16/11/2017 in yoga lifestyle
Yoga is gezond! 20 redenen

Misschien ben je nog helemaal niet begonnen met Yoga, of misschien ben je al jaren bezig…Maar we beoefenen allemaal Yoga met een bepaalde reden. Om je heen en op Internet hoor je tal van verschillende redenen waarom Yoga gezond is. Hoewel een goede gezondheid niet het nummer één doel is van Yoga, is het een zeer belangrijk bijproduct. Het is wel de reden dat veel mensen met Yoga starten.Wie wil er immers niet gezonder, energieker en vitaler zijn?

Een gezond lichaam en een gezonde geest zijn de basis voor een gelukkig leven. Laten we daarom eens kijken naar de gezondheidsvoordelen van Yoga. Waarom is Yoga gezond? In deze blog geef ik je 20 redenen waarom Yoga gezond is. Sommige reden zijn puur op basis van mijn eigen ervaringen en andere redenen zijn ook wetenschappelijk onderzocht.

20 redenen waarom Yoga gezond is

1. Yoga vergroot je flexibiliteit

Een van de meest bekende voordelen van Yoga is dat het je flexibiliteit vergroot. Door het regelmatig stretchen van de spieren worden je spieren flexibeler. Je lichaam wordt hierdoor beweeglijker en vitaler. De kans op blessures is hierdoor kleiner en er is meer ruimte in het lichaam.

2. Yoga versterkt je spieren

Afhankelijk van welke soort Yoga je doet, helpt Yoga om je spieren te versterken. Sommige houdingen hou je minuten lang vast en dit versterkt je spieren. Je lichaam is je tempel; het voertuig waarmee je op de wereld rondloopt. Een sterk en flexibel lichaam is belangrijk om het beste uit jezelf te halen.

3. Verbetert je lichaamshouding

Door onze manier van leven hebben we vaak een slechte lichaamshouding. We zitten veel en vaak ineengezakt. Dit is over het algemeen heel slecht voor onze lichaamshouding. Yoga helpt je om je bewuster te worden van je lichaam en je lichaamshouding hiermee te verbeteren.

4. Helpt je beter slapen

Als je een druk leven hebt is het soms lastig om de ‘uit-knop’ te vinden. Drukke dagen zorgen ervoor dat je gedachten in bed door blijven ratelen. Je komt moeilijker in slaap en de slaap die je krijgt is van mindere kwaliteit. Yoga helpt je om je zintuigen en en gedachten tot rust te brengen. Hierdoor kan je jezelf beter kalmeren en dingen loslaten. Dit helpt je om beter en dieper te slapen.

5. Versterkt je botten

Dat Yoga gezond is omdat het je spieren flexibeler en sterker maakt wist je waarschijnlijk al. Maar wist je ook dat het zelfs je botten sterker maakt? Het langer vasthouden van houdingen zorgt ervoor dat je botten versterkt worden en dat je minder kans hebt op bijvoorbeeld osteoporose.

6. Verbetert je bloedcirculatie

De grote variatie aan houdingen die je bij Yoga doet, helpen je om de bloedcirculatie te verbeteren. Niet alleen doordat je je inspant, maar ook door de aard van de houdingen.Houdingen met de benen in de lucht helpen bijvoorbeeld om de bloedstroom in de benen te verbeteren. Erg fijn als je bijvoorbeeld vaak last hebt van zware en vermoeide benen en gezwollen voeten.Gedraaide houdingen geven de organen in de torso een lichte massage wat de bloedcirculatie in de organen stimuleert. Zo zijn er nog een aantal manieren waarop de Yoga gezond is voor het verbeteren van je bloedcirculatie.

7. Yoga verbetert je zuurstofopname

Een van de belangrijkste elementen van Yoga is de ademhaling. Door op een andere manier te ademen en de volledige capaciteit van je longen te benutten, neem je meer zuurstof op in je lichaam. Je lichaam heeft zuurstof nodig om te kunnen functioneren, dus wanneer je een betere en efficiëntere zuurstofopname hebt, is dit goed voor je lichaam om tal van redenen.Een van de meest voor de hand liggende redenen is je energieniveau. Cellen hebben zuurstof nodig om energie in je lichaam aan te maken. Als je meer zuurstof in je lichaam hebt, krijg je simpel gezegd dus ook meer energie tot je beschikking. Bovendien zorgen de verschillende pranayama en retentieoefeningen ervoor dat je zuurstofopname efficiënter wordt.

8. Yoga verbetert je CO2 afscheiding

Terwijl je lichaam zuurstof wil opnemen, moet het CO2 weer afscheiden. CO2 is als het ware een afvalproduct van je lichaam en moet zo efficiënt mogelijk het lichaam uit kunnen komen.Wanneer je bijvoorbeeld te snel adem haalt, hebben je longen niet genoeg tijd om zuurstof op te nemen en CO2 af te scheiden. Gevolg is dat er een te hoge CO2 waarde in je bloed aanwezig is. Hierdoor kunnen allerlei klachten ontstaan. De Yoga ademhaling helpt je om dit proces goed in balans te krijgen.

9. Yoga helpt je om afvalstoffen af te scheiden

Ooit wel eens van detoxen gehoord? Detoxen is eigenlijk ontgiften. Door onze manier van leven houden we vaak te veel afvalstoffen in het lichaam vast. Over de jaren heen kan dit voor veel complicaties zorgen.Eens in de zoveel tijd detoxen kan daarom een goed idee zijn. Met name gedraaide houdingen helpen je bij dit detox-proces. De organen krijgen een massage waardoor opgehoopte afvalstoffen vrij worden gemaakt en het lichaam kunnen verlaten.

10. Yoga verlaagt je bloeddruk

Tegenwoordig hebben er redelijk wat mensen te maken met een te hoge bloeddruk. Vaak is dit wederom een gevolg van de levensstijl die we hebben. Yoga kan helpen om de bloeddruk weer omlaag te brengen. Vooral ontspanningsoefeningen zoals savasana en meditatie kunnen hierbij helpen.Zelf heb ik mensen in de les gehad die alleen al door een andere manier van ademhalen hun bloeddruk substantieel om laag hebben gebracht. Ook ruimte maken in het lichaam door verschillende houdingen kan er voor zorgen dat de bloeddruk lager wordt.

Heb je interesse om zelf te starten met yoga? schrijf je dan in voor de cursus Start to Yoga